Het materiaal voor de cursus Americana is deze week gearriveerd. Een reader en natuurlijk toegang tot de online leeromgeving. De volledige titel van de cursus is trouwens Americana. Europese reflecties op Amerika na 1900.
In afwachting van de uitslag voor Inleiding filosofie 2 – waarvoor ik geen voldoende verwacht – heb ik me ingeschreven voor America en Academisch schrijven. Het zijn de laatste cursussen die ik moet afronden voor de propedeuse oude stijl Algemene cultuurwetenschappen. Hopelijk gaat me dit lukken (inclusief een eventueel hertentamen Inleiding filosofie 2) in het huidig kalender jaar. Dat zou betekenen dat ik er dan precies drie jaar over gedaan zou hebben. Naast een volledige baan met een gemiddelde tijdsbesteding van 50 uur per week vind ik dat een acceptabel studietempo.
De cursus Americana is als volgt opgebouwd:
- Inleiding
- Thema 1 – Anti-amerikanisme in het interbellum.
Filosofen en schrijvers als critici van de Amerikaanse cultuur
- Thema 2 – You too can be like us!
Amerikabeelden in de Wederopbouw
- Thema 3 – Near to nothingness.
De Rothko-kapel in Houston
- Thema 4 – Amerikanofilie en postmodernisme-light.
Het Amerikabeeld van Nederlandse schrijvers sinds de jaren zestig van de twintigste eeuw
- Thema 5 – Niet Amerika, maar Disneyland first!
De Disneyization van de wereld en dus ook van Nederland
Vandaag ben ik begonnen met de inleiding. Naast wat algemene informatie in de leeromgeving op de OU site, vormt een readertekst geschreven door Frank Inklaar het hoofdbestandeel. Ik heb de tekst een keer doorgescand en daarna een keer aandachtig doorgelezen. Morgen ga ik er een samenvatting van maken. Geen KAVV-analyse, maar gewoon, een uittreksel.
—
Genesis 42
Jozef verkoopt graan in Egypte
Graanschaarste is van alle tijden en toen in Kanaän de voorraad op begon te raken riep Jakob zijn zonen bij zich om te bespreken wat ze hieraan konden doen. Ze besluiten dat er niets anders op zit dan af te reizen naar Egypte waar voldoende graan te koop is. Tien van Jakobs zonen vertrekken met ezels en geldzakken, alleen de jongste zoon Benjamin blijft achter bij zijn vader omdat Jakob bang is dat hem iets overkomt — want hij weet niet beter dat zijn zoon Jozef om het leven is gekomen door wilde dieren.
Wanneer de broers in Egypte zijn aangekomen gaan ze op zoek naar de plek waar het graan wordt verkocht. De verkoop vindt plaats onder toezicht van Jozef. Hij herkent meteen zijn broers, maar omgekeerd is dat niet het geval. Zonder hen op de hoogte te brengen van hun familiebanden verwijt hij hen spionnen te zijn die proberen uit te zoeken wat de zwakke plekken van Egypte zijn. Ondanks de tegenwerpingen van zijn broers dat ze met goede bedoelingen zijn gekomen blijft hij bij zijn standpunt en laat hen opsluiten.
Na drie dagen geeft hij hen de keuze om een van hen achter te laten als gijzelaar terwijl ze met graan mogen terugreizen naar Kanaän. Wel moeten ze dan met hun jongste broer Benjamin terugkomen naar Egypte. Alleen dan zal het duidelijk zijn dat ze geen spionnen zijn — iets waarvan mij de logica ontgaat. De broers stemmen toe. Ze denken dat deze situatie een straf is voor wat ze hun broer Jozef (die ze nog steeds niet herkennen) hebben aangedaan.
Simeon wordt als gijzelaar aangewezen en Jozef geeft zijn dienaren opdracht om de manden met graan te vullen. Onderweg naar Kanaän merkt een van de broers dat zijn zak met geld nog in de mand zit. Ze zien dat als een slecht teken. Eenmaal thuis vertellen ze hun vader Jakob wat er voorgevallen is. Pas dan valt hen op dat ook in alle andere manden de geldbuidels teruggelegd zijn. Reden voor Jakob om ook in paniek te raken. Van het voorstel om Benjamin naar Egypte te sturen wil hij niets weten. Zelfs niet wanneer Ruben aangeeft dat Jakob de twee zonen van Ruben mag doden als hij er niet in slaagt terug te keren met zowel Benjamin als Simeon. Maar Jakob houdt voet bij stuk en dus gaat er niemand terug naar Egypte.
Omdat ik tijdens de studie Algemene cultuurwetenschappen regelmatig merk dat enige bijbelkennis wel handig is, ben ik maar weer eens met dit ‘boek der boeken’ begonnen.