Opdracht literatuurlijst Inleiding Cultuurgeschiedenis 1
Om wat beter overzicht te houden tijdens mijn werk aan de literatuurlijst had ik een tweede scherm aan mijn laptop gekoppeld. Dat ging goed. Tot vanochtend. Plots liep alles vast toen ik met mijn cursor van het ene naar het andere scherm wilde gaan. Wat ik ook deed, niets hielp. Net toen ik met een ‘harde reset’ de laptop wilde uitzetten werd alles zwart. De ventilator ging als een razende tekeer en er kwam zelfs een wolkje rook uit de zijkant van de laptop. Die zal wel naar de filistijnen zijn was mijn eerste gedachte. Maar uit zichzelf startte de laptop weer op om even later weer net te doen alsof er niets was voorgevallen. Bekomen van de eerste schrik opende ik het word-document waar ik de afgelopen dagen mijn vorderingen in heb bijgehouden. Er was niets verloren gegaan. En daarom kon ik rond het middaguur mijn literatuurlijst electronisch inleveren. Ik deel ‘m hieronder omdat de deadline inmiddels verstreken is en er iedere keer andere onderwerpen worden uitgedeeld. Zoals gezegd was het onderwerp voor nu de politieke cultuur in Frankrijk, ca. 1790-1800. De terugkoppeling volgt in de komende dagen (of weken, afhankelijk van het aantal inzendingen).
- Baker, Keith Michael en Colin Lucas ed., The French Revolution and the creation of moderne political culture. Vol 2, The political culture of the French Revolution (Oxford 1988).
- Blanchard, Marc Eli, La Révolution et les mots. Saint-Just & Cie (Parijs 1980).
- Bond, Elizabeth Andrews, The writing public. Participatory knowledge production in enlightenment and revolutionary France (New York 2021).
- Chisick, Harvey, ‘The pamphlet literature of the French revolution. An overview’, History of European Ideas 17 (1993) afl. 2-3, 149-166.
- Darnton, Robert en Daniel Roche ed., Revolution in print. The press in France, 1775-1800 (New York 1989).
- Darnton, Robert, Poetry and the police. Communication networks in eighteenth-century Paris (Londen 2010).
- Déplanche, Nicolas, ‘From young people to young citizens. The emergence of a revolutionary youth in France, 1788-1790’, Journal of Social History 45 (2011) afl. 1, 225-237.
- Friedland, Paul, Political actors. Representative bodies and theatricality in the age of the French Revolution (New York 2002).
- Gough, H., The newspaper press in the French Revolution (Londen 1988).
- Guillon, Claude, Notre patience est à bout. 1792-1793, les écrits des Enragé(e)s (Parijs 2009).
- Hale, Matthew Rainbow, ‘On their tiptoes. Political time and newspapers during the advent of the radicalized French Revolution, circa 1792–1793’, Journal of the Early Republic 29 (2009) afl. 2, 191-218.
- Hanson, Paul R., ‘Monarchist clubs and the pamphlet debate over political legitimacy in the early years of the French Revolution’, French Historical Studies 21 (1998) afl. 2, 299-324.
- Harder, Mette, ‘Odious and vile names. Political character assassination and purging in the French Revolution’ in: Martijn Icks en Eric Shiraev ed., Character Assassination throughout the Ages (New York 2014) 173-190.
- Herding, Klaus en Rolf Reichardt, Die Bildpublizistik der Französischen Revolution (Frankfurt am Main 1989).
- Hesse, Carla Alison, Publishing and cultural politics in revolutionary Paris, 1789-1810 (Berkeley 1991).
- Hodson, Christopher, ‘”In praise of the third estate”. Religious and social imagery in the early French Revolution’, Eighteenth-Century Studies 34 (2001) afl. 3, 337-362.
- Kennedy, Michael L., The Jacobin clubs in the French Revolution, 1793-1795 (New York 2000).
- Manevy, Alain, Les journalistes de la liberté. Et la naissance de l’opinion, 1789-1793 (Parijs 1989).
- Margerison, Kenneth, Political pamphlets & public opinion. The campaign for a union of orders in the early French Revolution (West Lafayette 1997).
- Nicolle, Sylvain, ‘Déclamer, chanter, détruire. Les ambiguïtés de la rhétorique antiterroriste dans les théâtres de Paris après Thermidor’ in: Sophie-Anne Leterrier en Olivier Tort ed., Rhétorique et politisation. De la fin des Lumières au printemps des peuples (Arras 2021) 49-66.
- Olsen, Mark V., ‘The language of enlightened politics. The Société de 1789 in the French revolution’, Computers and the Humanities 23 (1989) afl. 4-5, 357–364.
- Reichardt, Rolf en Rüdiger Schmidt en Hans-Ulrich Thamer, ‘Symbolische Praxis und die Kulturgeschichte des Politischen. Frankreich im Zeitalter der Revolutionen’ in: Rolf Reichardt en Rüdiger Schmidt en Hans-Ulrich Thamer ed., Symbolische Politik und politische Zeichensysteme im Zeitalter der französischen Revolutionen (1789-1848) (Münster 2005) 7-16.
- Sande, Antoon van de en Leo Wessels, ‘De Engelse, Amerikaanse, Franse en Nederlandse revolutie in vergelijkend perspectief’ in: Willem Frijhof en Leo Wessels ed., Veelvormige dynamiek. Europa in het ancien régime 1450-1800 (Amsterdam en Heerlen 2006) 299-339.
- Tiersot, Julien, Fêtes et chants de la Révolution française (Parijs 2015).
- Zizek, Joseph, ‘“New History”. The radical pasts of the French Revolution, 1789-1794’ in: David A. Bell en Yair Mintzker, Rethinking the age of revolutions. France and the birth of the modern world (Oxford 2018) 154-192.
Wat ik moeilijk vond bij deze opdracht is in te schatten welke publicaties daadwerkelijk relevant genoeg zijn. Ook kun je noodgedwongen niet alle publicaties opnemen omdat je ‘slechts’ maximaal vijfentwintig titels op de lijst mag zetten, die ook nog eens verdeeld moeten zijn over de verschillende materiaalsoorten (boek, artikel in tijdschrift, artikel in boek). Ik ben daarom benieuwd of in de terugkoppeling daar meer over vermeld wordt.
Deze literatuurlijst is één van de twee eindopdrachten die gelden voor Inleiding cultuurgeschiedenis 1. De andere is een multiple choiche tentamen op 1 februari. Morgen ga ik daar mee aan de slag. Vandaag heb ik mezelf na de geleverde inspanningen met betrekking tot de literatuurlijst de rest van de dag vrijaf gegeven. Vrijaf van het studeren welteverstaan. Er waren genoeg andere klusjes op te pakken die waren blijven liggen. ’s Avonds ben ik eindelijk weer eens met een goed boek in een luie stoel gevallen. Weekend!
Genesis 19
Lot en de Sodomieten
De twee engelen die door waren gelopen terwijl Abraham met God aan het onderhandelen was, kwamen bij het vallen van de avond aan in Sodom. Daar liepen ze bij toeval Lot tegen het lijf die hen verzocht bij hem thuis te overnachten. Iets wat ze in eerste instantie afsloegen omdat ze op het plein de nacht wilden doorbrengen. Maar Lot wist hen te overtuigen dat ze beter met hem mee konden gaan.
Laat op de avond onstond er rumoer buiten het huis van Lot. Zowat de hele stad was uitgelopen om te zien wie Lot in zijn huis had uitgenodigd. Het bleek dat de menigte zich graag met deze gasten wilden bezighouden.
‘Waar zijn die mannen die bij je overnachten?’ riepen ze Lot toe. ‘Breng ze naar buiten, we willen ze nemen!’
Lot haastte zich naar buiten om de menigte ervan te overtuigen dat zoiets onbetamelijks geen doorgang kon vinden. In plaats daarvan bood hij genereus zijn twee dochters als alternatief aan.
‘Luister, ik heb twee dochters die nog nooit met een man geslapen hebben. Die zal ik bij jullie brengen, doe met hen wat jullie willen. Maar laat die mannen met rust, ik heb hun niet voor niers een veilig onderkomen geboden.’
Ik weet nog van de vorige keer dat ik een poging ondernam om de bijbel te lezen dat ik bij deze passage (en ook die waar Abraham zijn vrouw aan de farao geeft) best wel geschokt was om dit te lezen. Een vader die in het kader van gastvrijheid en veiligheid ervoor kiest om zijn bloedeigen dochters aan een menigte seksueel verdorven mannen te schenken, gevolgd door ‘doe met hen wat jullie willen’. Dat gaat wel heel erg ver, dunkt mij.
De Sodomieten laten zich echter niet overhalen en dreigen de deur te forceren. Het zijn de engelen die handelend optreden door de belagers met blindheid te slaan. Waarschijnlijk hebben ze niet gehoord wat Lot met zijn dochters van plan was, want ze vragen hem of hij nog meer familie heeft. Daarop gaat Lot op zoek naar zijn vrouw, dochters en toekomstige schoonzoons om ze te waarschuwen dat ze snel moeten vertrekken. De schoonzoons geloven hem echter niet dat Sodom verwoest zal gaan worden.
Omdat ik tijdens de studie Algemene cultuurwetenschappen regelmatig merk dat enige bijbelkennis wel handig is, ben ik maar weer eens met dit ‘boek der boeken’ begonnen.