Geslapen tot negen uur in de ochtend. Voor mij ongekend. Ik had het nodig schijnbaar. Niet dat ik me heel veel beter voelde dan gister. Het koortsige gevoel en de spierpijn waren nog aanwezig. Gelukkig was de hoofdpijn wel verdwenen. Daardoor kon ik in ieder geval weer langzaamaan verder met de studie. Maar heel eerlijk gezegd had ik liever net als Sep de poes een donker plekje opgezocht om verder te slapen.
Uiteindelijk is het toch gelukt de laatste hoofdstukken uit de reader voor Inleiding cultuurgeschiedenis 1 door te lezen en samen te vatten. Vooral het hoofdstuk Rede en openbaring in de Verlichting door Jan Wim Buisman was taai. Het gaat in op de verschillende manieren waarop de ideeën van de Verlichting hun uitwerking hebben gehad op het religieuze denken. Te onderscheiden vallen de volgende varianten: deïsme, moderate Enlightenment, fysicotheologie, katholische Aufklärung en protestantse Verlichting.
Morgen kan ik dan het huiswerk doen voor de virtuele bijeenkomst van Inleiding cultuurgeschiedenis 2 die gepland staat op zaterdag 8 januari. Deze bijeenkomst valt precies midden in de twee weken die we hebben voor de uitwerking van de literatuuropdracht die behoort bij Inleiding cultuurgeschiedenis 1, en die we morgenavond kunnen downloaden.
In de namiddag hebben we ons beziggehouden met huishoudelijke klusjes. Daarna ben ik aan de slag gegaan met een recept voor een visgratin. Tijdens het eten hebben we de oudjaarsconference van Peter Pannekoek teruggekeken. Nog wat gelezen en weer op tijd naar bed. Hopelijk morgen helemaal fit.
Genesis – 5
De stamboom van Adam, en van Eva die verder niet genoemd wordt
Een lijst van Adams nakomelingen. Wat mij betreft is het ook een lijst van nakomelingen van Eva, doch zij wordt niet genoemd. Ook alle nakomelingen die voorbij komen en benoemd worden zijn alleen maar mannen. De lijst begint met Adam die in zijn 130ste levensjaar (hij wordt uiteindelijk 800 jaar, en die hoge leeftijd zien we bij alle nakomelingen in de lijst) verblijd wordt met de geboorte van Set.
Zoals we in Genesis 4 hebben kunnen lezen was dat zijn derde zoon. Daar valt ook te lezen dat Eva hem Set noemde, ‘want,’ zei ze, ‘God heeft mij in de plaats van Abel, die door Kaïn is gedood, een ander kind gegeven.’ Nu staat er dat Adam een zoon verwekte ‘die op hem leek, die zijn evenbeeld was. Hij noemde hem Set.’
De opsomming gaat in een vast patroon:
Toen x zus en zoveel jaar was, verwekte hij y. Na de geboorte van y leefde x nog zus en zoveel jaar. Hij verwekte zonen en dochters. In totaal leefde hij zus en zoveel jaar. Daarna stierf hij.
Behalve in het geval van Henoch, zoon van Jered. Daar is iets speciaals mee aan de hand:
Toen Henoch 65 jaar was, verwekte hij Metuselach. Na de geboorte van Metuselach leefde Henoch nog 300 jaar, in nauwe verbondenheid met God. Hij verwekte zonen en dochters. In totaal leefde hij 365 jaar. Henoch leefde in nauwe verbondenheid met God; aan zijn leven kwam een einde doordat God hem wegnam.
Als laatste in de opsomming wordt Noach genoemd. Hij is de zoon van Lamech. ‘Deze zoon,’ zei hij, ‘zal ons troost geven voor het werken en zwoegen dat ons deel is omdat de HEER het akkerland heeft vervloekt.’ Dat was namelijk de vloek die God had uitgesproken over Adam en zijn nakomelingen bij de verbanning uit het paradijs.
Omdat ik tijdens de studie Algemene cultuurwetenschappen regelmatig merk dat enige bijbelkennis wel handig is, ben ik maar weer eens met dit ‘boek der boeken’ begonnen.