20211110

De ene accu is de andere niet

Ik heb het hier wel eens ooit eerder geschreven, maar ik ben dus zo iemand die eerst de gebruiksaanwijzing leest voordat ik aan een klus begin. Zo ook vanochtend met het opladen van de accu van mijn Ford Ka met behulp van startkabels. Want ik ging er gemakshalve vanuit dat dat het euvel was waarom de auto nog steeds niet wilde starten. Natuurlijk kende ik het basisprincipe van plus op plus en min op min aansluiten, waarbij de rode kabel op plus moest en de zwarte op min.

Allereerst duwde ik de Ka naar een plek waar ik de C-Max ernaast kon parkeren en opende bij beide auto’s de motorkap. In de handleiding van de C-Max stond geschreven dat ik de plus van de volle accu moest aansluiten op de plus van de lege accu. Tot zover had ik het goed. En dan vervolgens de min van de volle accu op de massa van de lege accu. De massa? Ik vroeg me af wat dat nu weer was. Het schematisch tekeningetje gaf geen inzicht waar die massa gevonden kon worden, maar in ieder geval niet op de accu zelf.

Dan maar de handleiding van de Ka erbij genomen. Hetzelfde verhaal maar nu met twee afbeeldingen erbij. Afhankelijk van de versie auto/accu kon de massa ergens anders gevonden worden. In mijn geval was het een kabel die voorlangs de accu liep. Zie de tekening en het gele pijltje hieronder.

Accu Ford Ka, foto uit eigen collectie

Ik vroeg me af waarom de kabel niet gewoon op de min aangesloten kon worden. Aan het twijfelen gebracht zocht ik hulp op internet. De filmpjes die ik voorbij zag komen gaven allemaal aan dat min op min moest. Zou ik de handleiding kunnen negeren? Wat kon er mis gaan? Nou, niet veel. Want toen ik aan de slag wilde gaan met de startkabels kon ik ze nergens vinden. Navraag bij Inge leerde dat we nieuwe hadden moeten kopen omdat de vorige set een breuk had en al weg was gegooid.

Bij de automaterialhandel kocht ik een nieuwe set. De laatste die ze op voorraad hadden. Met de ietwat koudere nachten van de afgelopen week bleek ik niet de enige te zijn die een auto had die daar niet goed mee om kon gaan. Voor de zekerheid vroeg ik om zijn advies. Gewoon min op min. Tevreden reed ik terug naar huis, parkeerde de C-Max opnieuw naast de Ka en pakte de startkabels erbij om de plus op de plus aan te sluiten. Daarna de min op de min. Alleen waar zat de min bij de C-Max?

Accu Ford C-Max, foto uit eigen collectie

Ik had dan wel de plus aangesloten, duidelijkherkenbaar aan het + teken, maar hoe ik ook zocht een – teken of aansluiting was niet te vinden op de accu. Al met al ging me die klus nu toch wel heel veel tijd kosten op deze manier. Opnieuw zocht ik mijn toevlucht tot internet toen de handleiding geen uitsluitsel gaf. Daar zag ik gelukkig een filmpje met een Ford waar de min aansluiting tegen de zijkant van de motorkap zat. Op de foto hierboven rechts buiten beeld. Niet dat er een – teken op stond, maar ik nam de gok en het werkte.

Vier uur later was de accu weer leeg toen ik een boodschap wilde gaan doen. Morgen maar eens de garage bellen nadat ik de zomerbanden heb laten wisselen voor winterbanden. Waarvoor ik natuurlijk eerst weer het ritueel met de startkabels moet ondergaan.

Geef een reactie