Beneden alle pijl:
Een echte ’taalnazi’ ben ik niet. Daarvoor heb ik toch te weinig opgelet tijdens de lessen Nederlandse spelling en grammatica. Wel is mijn taalgevoel goed genoeg ontwikkeld om de echt opvallende missers tijdig te spotten. Zo ook deze op de site van dagblad Trouw. Binnen enkele minuten was het trouwens alweer gecorrigeerd.
Cultuurwetenschappen:
Vandaag begonnen in hoofdstuk 5 ‘Artistieke expressie en maatschappelijke functies. Beeldhouwkunst in de Grieks-Romeinse oudheid’ dat voor deze week op het programma staat. Ik volg mijn standaardroutine en lees allereerst het volledige (in dit geval niet zo lange) hoofdstuk door om een beeld te krijgen van de behandelde stof en indeling. Dat ziet er als volgt uit:
- algemene inleiding
- voorgeschiedenis
- van nieuwe steentijd tot de archaïsche periode
- Griekse beeldhouwkunst: bronnen, materialen en technieken
- functie, plaats en vorm
- artistieke waardering
- traditie en vernieuwing in de Griekse en Romeinse beeldhouwkunst
- portretten en sarcofagen
Vervolgens lees ik het hoofdstuk nogmaals rustig door en markeer met een potlood de voor mij op dit moment belangrijkste passages. Morgen ga ik verder met het maken van een samenvatting en het opzoeken van de met een asterisk gemerkte begrippen.
Lezen — Fictie:
Anna Karenina, Tolstoj (blz. 601–621): Anna is allereerst diep gekrenkt wanneer zij te horen krijgt dat er niet wordt ingegaan op het verzoek haar zoon te mogen zien. Als later tenslotte een afwijzing volgt verzint zij een plan om hem toch te zien door in alle vroegte het huis te bezoeken voordat Aleksej Karenin ontwaakt is. Wronski merkt ondertussen dat ze vanwege hun relatie niet meer welkom zijn in de hoogste adelijke kringen. Zelfs binnen zijn familie ligt de zaak erg gevoelig en kan hij op weinig begrip of medeleven rekenen.
Hardlopen — 5km :
Ietwat verkeerd getimed kwam ik tijdens het rennen in een flinke regenbui terecht die de pret niet mocht drukken. Er stond niet zo heel veel wind en daarom was het al met al een lekker rondje.