De Halbe Zijlstrawisseltrofee:
En nog maar weer eens een column vol verontwaardiging over het dédain waarmee de culturele sector afgedaan wordt als zijnde niet-essentieel. Ditmaal door Christiaan Weijts in NRC.
De onderbouwing beperkt zich tot de onderbuik van Hugo de Jonge, die glansrijk afstevent op de Halbe Zijlstrawisseltrofee, met typeringen als „vertier van een enkeling”, „je kunt ook een dvd opzetten”. Dinsdag breidde hij dit repertoire uit met deze improvisatie in het vragenrondje: „We zijn allemaal kunstliefhebber tot en met en we gaan graag naar een theater en naar een museum. Maar als je een dag zonder zou moeten, kan dat.”
40 jaar:
Onze dochter vierde afgelopen maandag haar 40ste verjaardag. Hoewel, vieren? We weten allemaal inmiddels uit ervaring hoe beperkt de mogelijkheden binnen een lockdown zijn om een feestje te bouwen. Zo goed als nihil. Om toch deze bijzondere mijlpaal niet helemaal zonder aandacht voorbij te laten gaan hebben we een verrassing voor haar in gedachten. En wel komende zaterdag. Ze weet van niets en is nu een paar daagjes met haar kinderen op vakantie terwijl de voorbereidingen volop bezig zijn.
Cultuurwetenschappen:
Nog tijdens zijn leven gaf paus Julius II (1443-1513, paus 1503-1513) in 1505 opdracht aan Michelangelo om een grafmonument voor hem te bouwen. Het plan was om na vijf jaar het monument op te leveren. Uiteindelijk duurde het tot 1545 voordat het monument voltooid was. In de loop van al die jaren werd het ontwerp meerdere keren drastisch gewijzigd wat duidelijk te zien is. Ook de locatie werd gewijzigd. Niet in de Sint-Pieter vond Julius II zijn laatste rustplaats maar in de San Pietro in Vincoli, de kerk waar hij als kardinaal zijn zetel had gehad.
Het beeld van Mozes, prominent aanwezig vooraan in het midden was bedoeld als onderdeel van een veel groter en vrijstaand praalgraf dat in de Sint-Pieter zou komen en valt als zodanig uit de toon ten opzichte van de andere figuren. Het grafmonument zoals het zijn bestemming kreeg in de San Pietro is een vrij vlak wandgraf geworden waarbij de paus liggend op een sarcofaag te zien is.