Beïnvloeders of kopieermachines?
Er kwam een bericht voorbij over een nieuwe hype onder influencers om nu met z’n allen filmpjes te posten waarin ze pakketjes openen zonder te weten wat erin zit. Het blijken pakketjes te zijn die niet op de plaats van bestemming zijn aangekomen en waarvan de termijn is verstreken dat de vermeende ontvanger ze had kunnen claimen. Je kunt een verzameling van die pakketjes voor een vast bedrag aanschaffen in de hoop dat er iets van waarde tussen zit.
Wat me opviel is dat de zogenaamde influencers in Nederland massaal (en gemakzuchtig) op deze in het buitenland onstane hype duiken om vervolgens ook een graantje mee te pikken. De vraag is in hoeverre dit gewoon kuddegedrag is en dat ze hiermee aantonen weinig influencer te zijn maar net als hun eigen volgers vooral zelf makkelijk te beïnvloeden zijn.
Verjonging of versimpeling?
Het geschiedkundigie programma Andere tijden dreigt van de tv te verdwijnen. Reden: er kijken te weinig jongeren naar de publieke omroep. Nu is het de vraag of jongeren uberhaupt nog tv kijken, laat staan of ze dat massaal gaan doen als er in plaats van Andere tijden een programma komt waar BN’ers moeten raden of iets van chocolade is gemaakt. Maar wat minstens zo opvalt is de macht van de netmanagers over wat de diverse omroepen geacht worden te brengen. Een interessant stuk daarover verscheen in 2019 en toen al werd een begin gemaakt met het afbreken van Andere tijden => De macht van de netmanagers reikt helemaal tot aan de presentator – nrc.