Kunstgeschiedenis zonder museumbezoek:
De musea zijn nog steeds gesloten en dat is toch best onhandig als de afronding voor de cursus Inleiding kunstgeschiedenis 1 bestaat uit een museumopdracht. Natuurlijk kun je een afbeelding van een kunstwerk in hoge resolutie downloaden met de mogelijkheid om tot in het kleinste detail in te zoomen. Maar dat is eigenlijk alleen heel erg praktisch. In het echt kun je er namelijk maar zelden zo dicht bij komen. Het kan echter in de verste verte niet tippen aan het bijzondere gevoel van oog in oog te staan met een fysiek kunstwerk, zeker als het ook nog eens eeuwen oud is.
Toch zit er niets anders op dan een virtueel bezoek te brengen aan het museum – in dit geval het Rijksmuseum – waar het geselecteerde schilderij te vinden is waarover ik mijn eindopdracht moet schrijven. Gelukkig is het wel zo dat ondanks de sluiting van de musea we deze opdracht in groepsverband kunnen uitvoeren. Ik ben ingedeeld in een groepje van acht personen die allemaal een ander schilderij met landschap – geschilderd door Nederlandse kunstenaars – uit de zeventiende eeuw hebben toegewezen.
Het was de bedoeling dat we met z’n allen die schilderijen in het Rijksmuseum zouden gaan bekijken. Dat gaat dus niet. Vandaar dat we deze avond een eerste online sessie hadden belegd om op deze manier de verschillende schilderijen de revue te laten passeren en onze eerste ervaringen te delen. Ondanks dat niet iedereen al de tijd had gehad voor het verzamelen van achtergrondinformatie over zijn/haar schilderij – we hadden de opdracht pas afgelopen week gekregen – hadden we toch een heel zinnige discussie over de eisen bij de opdracht en hoe sommige onderdelen aangepakt konden worden.
Over twee weken hebben we een volgende afspraak waarbij we proberen allemaal een eerste opzet van de eindopdracht klaar te hebben waarover we dan van gedachten kunnen wisselen. Omdat we enerzijds ieder een ander schilderij hebben, maar anderzijds wel hetzelfde genre – uit dezelfde periode en geografische locatie – kunnen we veel van elkaar opsteken om zodoende mogelijke samenhang te ontdekken in de vorm van thema’s, techniek of compositie. Het geeft deze eindopdracht alsnog een sociaal aspect.
—
PS. De afbeelding bij deze blogpost is een schilderij van Jacob Isaacksz van Ruisdael uit ca. 1668 met als titel Landschap met waterval. Het is niet aan mij of aan een van mijn medestudenten toegewezen. Welke dan wel? Dat krijg je op een later tijdstip hier te lezen als ik mijn eindopdracht ingeleverd heb.