Zondag, 17 januari 2021

Geen sneeuw, geen American way of life, geen NOS en geen talkshows

[Twitter] De sneeuw kwam en ging als een dief in de nacht…

Bij het opstaan dacht ik nog wat sneeuw te zien liggen maar het wrijven in mijn ogen om de slaap te doen verdwijnen deed iets soortgelijks met de laatste sneeuwresten.

[Twitter] “De ‘American way of life’ heeft zijn aantrekkingskracht verloren, nu tientallen miljoenen Amerikanen in armoede leven of niet verzekerd zijn tegen ziektekosten, het politiek systeem van de VS hopeloos verouderd lijkt […], het levensniveau behalve voor de extreem-rijken daalt.” => De 21ste eeuw zal niet Amerikaans zijn – we’ll always have Paris

In een blogpost naar aanleiding van het boek Américanisation. Une histoire mondiale (XVIIIe-XXIe siècle) door Ludovic Tournès, hoogleraar geschiedenis in Genève, gaat Raymond van den Boogaard dieper in op de voorbeeldrol van de Verenigde Staten en hoe daar al rond de jaren 60 van de vorige eeuw rot in valt te ontwaren.

Ludovic Tournès beschrijft gedetailleerd de vele fronten waarop de Amerikaanse invloed zich na 1945 deed gelden. […] Maar leidt dat alles ook tot ‘Amerikanisatie’ in die zin dat Europeanen en andere wereldburgers zich gaan vereenzelvigen met de Amerikaanse normen en waarden? Dat is, meent Tournès, niet evident. Zelfs in Europa, waar de Amerikaanse invloed het grootste is, worden de Verenigde Staten als ‘project’ en ‘idee’ vanaf de jaren 1960 steeds minder populair. Voor een deel hangt dat samen met de buitenlandse- en dan vooral militaire politiek van de VS, om te beginnen met de Vietnam-oorlog. Sedertdien is de balans in de buitenlandse politiek van de VS steeds verder verschoven van de ‘soft power’ van ‘the American way of life’ naar puur militaire machtsmiddelen.

[RT Twitter] @fgeerdink: wat een clusterfuck, @NOS. partijen beconcurreren elkaar op islamhaat en dús noemen jullie ‘islam’ als iets om je zorgen om te maken, ‘om zo ons publiek de kans te geven zich erin te herkennen’? zo is de cirkel mooi rond he? waar zit jullie verstand?! => een draadje door Frederike Geerdink waar ze met nauwelijks onderdrukte woede de NOS te verantwoording roept voor hun verre van objectieve publieksonderzoek in aanloop naar de verkiezingen in maart.

[RT Twitter] @Borisham: Demonstranten hadden legaal kunnen demonstreren op andere plek, maar zochten dus bewust confrontatie. En lieve Talkshows: nodig ze nou eens niet uit vanavond. Het lijkt heel wat, een paar 100 schreeuwende types, maar vertegenwoordigen nauwelijks iemand. => 143 arrestaties bij rellen in Amsterdam: ‘Sommige betogers droegen vechthandschoenen’ – ad

Zelf sla ik alle talkshows stelselmatig over maar zie wel iedere keer de begrijpelijke ophef voorbij komen over hoe vaak gasten uitgenodigd worden met nogal extremistische en ongefundeerde meningen die vrijuit gedeeld mogen worden zonder echte weerlegging van de presentatoren. Het is een verdienmodel, dus ik denk dat ook deze oproep van Boris van der Ham niet veel effect zal sorteren.

Lezen — Non-fictie:
Ik weet je wachtwoord — Daniël Verlaan (uitgelezen): De twee laatste hoofdstukken gaan over DDoS-aanvallen en The Internet of Things, waarna nog een kort overzicht volgt van de voornaamste tips die al eerder voorbij zijn gekomen. Al met al een goed leesbaar boek met aanspreekbare voorbeelden die je aan het denken zetten over de digitale risico’s die je continu loopt en waar je je maar beter bewust van kunt zijn zodat je de juiste maatregelen kunt treffen.

Wereldgeschiedenis van Nederland onder redactie van Lex Heerma van Voss, Marjolein ’t Hart, Karel Davids, Karwan Fatah-Black, Leo Lucassen en Jeroen Touwen (blz. 131-136): Het hoofdstuk ‘1302 – Zuiderzeesteden aan de Oostzee’ beschrijft de kolonies die in de late middeleeuwen aan de Oostzee ontstonden. Iets wat bij veel mensen waarschijnlijk niet bekend zal zijn.

Studeren:
Manieren van kijken — samenstelling en redactie: Mieke Rijnders & Patricia van Ulzen: Verder in hoofdstuk 2 — ‘Rubricering’, door Jan de Jong, en daarna hoofdstuk 7 – ‘Het probleem van de wand. Frescoschilderkunst in Italië’, ook door Jan de Jong. Grappig genoeg bleef ik even bij dezelfde passage hangen die voor een mede-student op twitter aanleiding was om op haar blog te vermelden. Het betreft de technische beperking bij fresco’s dat je geen correcties kunt aanbrengen, maar hooguit toevoegingen achteraf. Dit kan echter niet in de frescotechniek.

Schilders moeten daarvoor hun toevlucht nemen tot de zogenaamde secco-techniek (secco = droog), waarbij verf op de droge muur wordt aangebracht. De verf verbindt zich dus niet met de muur, maar zit erop gekleefd. Na verloop van jaren valt hij er dikwijls weer af. Het gebruik van de seccotechniek werd daarom beperkt tot de toevoeging van details of het gebruik van kleuren als blauw, die in fresco niet goed uit te voeren waren. Het gewaad van Maria, de moeder van Christus, was traditioneel blauw van kleur. In wandschilderingen werd het dan ook veelal in secco uitgevoerd. Dikwijls is het seccoblauw na verloop van tijd van de muur gevallen. In de oorspronkelijke kleur, met alle nuanceringen van plooien en zomen, moet Maria zich onderscheiden hebben door de pracht van haar gewaad. Nu lijkt het alsof zij gewoonlijk in een vale soepjurk werd geschilderd.

blz. 182

Hardlopen en fietsen: 
Gister een rondje van vijf kilometer, dus moest ik er vandaag nog eentje van minimaal vijf kilometer doen om in ieder geval mijn streven van minimaal tien kilometer per week af te kunnen vinken. Het werden er zes. Ook goed.

[6,13 km hardlopen; 39:24 minuten]

Geef een reactie