OU Cultuur: Nu de standbeelden van Leopold II van hun sokkel vallen, hoe onderrichten we onszelf over zijn kolonie? Lees de column van Sarah de Mul, hoogleraar Literatuur, cultuur en diversiteit @OU_Nederland via https://edu.nl/jcvda #OostWest #MvdG #Cultuur => Leopold must fall?
Er worden flink wat kanttekeningen gezet door Sarah de Mul bij de zogenaamde ‘Educate Yourself’ beweging die op gang is gekomen naar aanleiding van de de moord op de zwarte Amerikaan George Floyd in Minneapolis in mei 2020. Ja, het is zeker goed om meer aandacht te geven aan de geschiedenis van de slavernij, imperialisme en racisme, maar volgens De Mul bestaat er een gevaar dat we blijven hangen in hetzelfde zichzelf repeterende discours dat zij ziet bij de discussie rond de rol van de Belgische koning Leopold II in Congo:
Telkens opnieuw worden de ontstellende gebeurtenissen die zich voltrokken in de onafhankelijke Congostaat veroordeeld of ontkend; vervolgens worden ze weer opgeborgen, herontdekt, veroordeeld, ontkend enzovoort.
Zij pleit voor een alternatieve benadering van het onderzoek die weliswaar meer tijd gaat kosten, maar hopelijk tot andere inzichten zal gaan leiden. Zo stelt zij dat ‘het bevragen van de manier waarop onderwijs, en kennisproductie in het algemeen, structureel verweven is met witte privilege’ centraal moet staan, en ‘zou er dringend iets gedaan moeten worden aan de ontoegankelijkheid van de kennis van Congolese historici over deze periode als we het eurocentrisme van de beschikbare werken willen vermijden’.