@UvA_Humanities: Heiligen zonder hoofd, een volledig behaarde Maria: de late middeleeuwen kenden een intrigerende beeldcultuur. Kunsthistoricus Wendelien van Welie stelde de tentoonstelling Body Language samen, vanaf 25 september te bewonderen in museum @catharijne. => Wonden, bloed en haren: het lichaam in de middeleeuwse kunst – uva
twitter
Een wel heel bijzondere tentoonstelling als ik zo de beschrijving lees op de site van het Museum Catharijneconvent:
Van wonden in de vorm van een vagina en wandelende heiligen zonder hoofd tot Jezus die als een druif wordt uitgeperst. Welkom in de intrigerende belevingswereld van de middeleeuwer.
Het mag vreemd klinken en misschien dat je denkt dat het hier om incidentele uitzondering gaat, maar dat schijnt toch niet het geval te zijn als we kunsthistoricus Wendelien van Welie mogen geloven. Zij doet al jaren onderzoek naar het lichaam in de middeleeuwen aan de UVA en geeft er ook les in:
Van schaamhaar en lichaamssappen tot een groeiende fixatie op wonden β de middeleeuwse kunstenaars hadden er een handje van om het lichaam in al zijn rauwheid te laten zien. Dat lichamelijke was bedoeld om heilige figuren dichter bij de mens te brengen, legt Van Welie uit. βIn de loop van de Middeleeuwen ontstond steeds sterker de behoefte om persoonlijk dichter bij Jezus, Maria en de vele heiligen te kunnen komen. Door hun lichamelijkheid te benadrukken, vestigden kunstenaars de aandacht op de menselijke kant van deze figuren en zo konden mensen zich er beter mee vereenzelvigen.β
De tentoonstelling loopt tot midden januari 2021.