“Wat heb je eraan om te weten wat je niet hebt en niet kent? Kestemont: „Als je weet dat je maar een klein deel hebt van wat er ooit was, dan nodigt dat uit tot een zekere bescheidenheid.” => De jacht op de verloren ridderromans – nrc
Volgende week gaat de cursus Inleiding Letterkunde van start en zoals het een ijverig student betaamt ben ik al begonnen met lezen in de reader en heb de eerste samenvattingen gemaakt. In blok 1 wordt stilgestaan bij de middeleeuwen en rederijkers, en in hoofdstuk 3 is er een hoofdstuk opgenomen over het genre van de ridderromans. Het is daarom niet verwonderlijk dat mijn oog viel op een artikel in het NRC over een alternatieve benadering via ecologische statistiek om te bepalen hoeveel verschillende ridderromans er waarschijnlijk in totaal geweest zijn. Mike Kestemont (Universiteit Antwerpen) en Folgert Karsdorp (Meertens Instituut) hebben dat berekend, met behulp van statistische methoden die afkomstig zijn uit de biologie:
Biologen zijn gewend om de biodiversiteit van natuurgebieden te meten: hoeveel soorten planten en dieren komen er voor? Daarbij doet zich het probleem voor dat er altijd een klein aantal soorten is dat je heel veel waarneemt, en een groot aantal soorten dat je maar één keer of zelfs helemaal niet waarneemt. Omdat het nooit lukt om álle soorten die in zo’n gebied voorkomen waar te nemen, maken de biologen dan een schatting van wat ze niet hebben waargenomen. Daar is een methode voor bedacht.
~ ~ ~
Van 25-26 augustus 1914 vond de “Plundering van Leuven” plaats. 10.000 inwoners werden door de Duitsers verdreven, 248 burgers vonden de dood en ruim 2.000 gebouwen werden verwoest, waaronder de Universiteitsbibliotheek die 300.000 middeleeuwse boeken en manuscripten bezat.
~ ~ ~
Op 26 september vindt de virtuele CW dag plaats Het thema van deze dag is close reading in tijden van social distancing U kunt kiezen uit verschillende workshops. Bekijk het programma via: Online workshops: close reading in tijden van social distancing
In maart van dit jaar bezocht ik de Regiodag Cultuurwetenschappen. Je kunt hier lezen hoe ik die dag ervaren heb. Het was tevens de laatste keer dat ik mijn medestudenten van de OU in levende lijve mocht ontmoeten want al heel snel hierna gingen over naar de intelligente lockdown en moest alles virtueel. En zo komt het dat een nieuwe Regiodag eind september ook nu helaas alleen online georganiseerd mag worden. Inmiddels heb ik mijn deelnameformulier al ingezonden en een keuze gemaakt uit de verschillende workshops die aangeboden worden na het gezamenlijk programma.
Voor de pauze:
- De kolonie in beeld (dr. Caroline Drieënhuizen)
- Een ‘overreading’ van Van Goghs Schoenen (dr. Nathalie Zonnenberg)
Na de pauze:
- Americana (dr. Frank Inklaar)
- Een ‘multicultureel drama’ avant la lettre? (dr. Jan Oosterholt)
- Kant, Wat is verlichting? (dr. Marieke Borren en dr. Tom Giesbers)