20728 – zaterdag

[11:54 AM] Mooi uitzicht over de Linge gisteravond.

Als je ’s avonds nog bezig bent in de voortuin is het toch wel fijn dat je een mooi uitzicht erbij hebt. En een kleurige zonsondergang maakt het dan vaak nog een stuk mooier. Gisteravond gemaakt, vanochtend pas gedeeld via twitter.

[RT] @WvNoort: Al die identitaire groepen die als een online zwerm wespen hun tegenstanders bestoken. Het is ‘mob rule’: het recht van de meute. Het lijkt democratisch maar het is juist totalitair: alle nuances en tegengeluiden worden overschreeuwd of weggepest.  => NRC Future Affairs: Als de pandemie een stresstest is voor sociale media, is het resultaat niet best. Telkens wanneer je denkt dat discussies niet nog giftiger kunnen worden, neemt de polarisering weer een hogere vlucht. Wat de laatste weken vooral opvalt is hoe tribale zwermen de dienst uitmaken online. Hoe luidruchtiger, hoe meer invloed. Hoe harder ze tegenstanders monddood maken, hoe succesvoller de sociale beweging

In het redactioneel commentaar wordt mijns inziens goed duidelijk gemaakt wat denk ik iedereen wel kan bevestigen, namelijk dat het voeren van een normale discussie of uiten van een afwijkende mening niet meer mogelijk is. Voor je het weet wordt je overspoeld met al dan niet nep-accounts die op een (gecoördineerde wijze) luidkeels duidelijk maken hoe verkeerd je bezig bent of hoe ontzettend dom je opvattingen zijn. Wat vaak ook weer een tegenreactie oproept van eenzelfde horde reageerders. Elke nuance of begrip voor de ander verstomt in het geweld. Wat blijft over? Onschuldig uitwisselen van kattenplaatjes en cloudporn voor degenen die zo’n online aanval niet willen veroorzaken of in hun tijdlijn willen zien. En het debat is doodgeslagen. De vraag is of de social media platforms zelf in staat zullen zijn om dit tij te keren of dat overheidsingrijpen noodzakelijk is. Mijn hoop is gevestigd op het eerste maar ik ben bang dat het tweede eerder gaat gebeuren, wat niet hoeft te leiden tot verbetering in het algemeen want het ligt natuurlijk sterk aan de politieke kleur van de overheid hoe dit ingrijpen zal uitpakken.

[RT] @paultang: Last week, I put up several ‘Ads’ on @Facebook’s Benelux office with the text “Personalised Ads Zuck”. Since then, I received many enthusiastic replies and questions on how to shape a personalised-ads free internet. Read my thoughts here => Personalised Ads Zuck: and here is why – Medium

Een pleidooi om het gebruik van ‘personalised ads’ (oftewel automatisch op maat gegenereerde advertenties mogelijk gemaakt door jouw internetgedrag tot in de kleinste details te volgen en vast te leggen) door de grote internetgiganten uit te bannen omdat ze aantoonbaar negatieve gevolgen hebben voor de doelgroep. Bijvoorbeeld:

“[…] personal ads regularly miss their target. Sometimes they are strikingly rude rather than on point. The 20-year-old man who is offered carving knives turns out to be a vegetarian. Or the 30-year-old woman who receives advertisements for baby clothes has a desire to have children but can’t. Economists call this accidental damage. But there are plenty of examples where personal ads do damage only. An example would be children who are being targeted by junk food companies, politicians who try to influence elections by micro-targetting, the spread of racist and anti-semetic hate speech trough personalised ads, the use of detailled ads by people with terrorist motives.”

Want de algoritmes achter die ‘op maat advertenties’ zijn (nog) lang niet zo slim dat ze altijd de juiste doelgroep bereiken of het juiste voorschotelen. Soms lijkt het met hagel schieten en als iemand vervolgens op de advertentie klikt is dat al voldoende. Maar wordt er gemakshalve voorbijgegaan aan de mogelijk negatieve effecten voor diegenen die de advertentie ook hebben gezien.

Het alternatief waar Paul Tang op wijst zijn de zogenaamde ‘contextuele advertenties’. In plaats van te zoeken naar het unieke individu of een heel kleine micro doelgroep, wordt het omgekeerde gedaan. Vanuit de context (iemand kijkt naar ‘Floortje reist naar het einde van de wereld’) krijgen de kijkers naar dat programma later reisgerelateerde advertenties. Dit schijnt voor de adverteerders goedkoper te zijn en het effect minimaal hetzelfde of zelfs hoger. In het Europees Parlement heeft Tang er een voorstel doorheen gekregen die de ‘op maat advertenties’ moeten verbieden, maar er is nog een lange weg te gaan gezien de invloedrijke lobbyisten van facebook en google. Daarom een oproep tot het tekenen en delen van de online petitie AdsZuck. Bij deze!


Geef een reactie