Leren leren
Niet alleen moet ik weer wennen aan het leren, ik moet ook leren hoe ik moet leren. Vandaag heb ik op mijn gemak wat video’s en ander hulpmateriaal bekeken op de nieuwe sectie die verschenen is op mijn dashboard bij de OU: Studiecoach.
Het was verrassend te lezen dat de meest gebruikte (ook door mij) leerstrategieën tevens de minst effectieve zijn:
- met een gele stift tekst markeren
- de gelezen tekst later nog eens opnieuw doorlezen
- samenvattingen maken
In de video hieronder wordt door psycholoog Gino Camp uiterst helder uitgelegd waarom deze leerstrategieën vaak niet het gewenste effect hebben.
Het betekent dus dat ik mezelf zal moeten aanwennen de leerstof anders te benaderen dan dat ik in eerste instantie van plan was. In de afgelopen weken heb ik zo’n beetje al het studiemateriaal al doorgelezen en mijn plan was om inderdaad een begin te maken met een tweede (her)lezing plus een aanzet voor de samenvattingen.
Dat ga ik nu iets anders insteken. De teksten ga ik wel opnieuw doornemen maar ik zal mezelf dwingen op een actieve manier (waarschijnlijk met schema’s want die blijven bij mij beter ‘hangen’) een weergave te maken van de kern van de tekst. Ik wil proberen een dialoog aan te gaan met mezelf en zoveel mogelijk met een gesloten boek de inhoud te reproduceren in een vorm die kort en bondig is, en die ik tevens kan gebruiken om mezelf te toetsen op een later moment.
Het bewijst maar weer eens dat je nooit te oud bent om te leren.
3 reacties
Herkenbaar dit. En dan te bedenken dat ik in de brugklas wel mooi studieles heb gehad met havlot, maar dat werd altijd ha, vlot doorlezen en de principes van gespreid herhalen zaten er ook al bij. Die gebruikte ik dan wel. Zij het dan meestal tot het volgende proefwerk… Ondanks allerlei inefficiënte studietechnieken haalt bijna iedereen wel een diploma. Hoe goed zouden leerprestaties wel niet kunnen worden als mensen de punten uit dit filmpje, of uit Learning how to learn in acht zouden nemen. Misschien is dan het lerarentekort wel opgelost omdat men met minder uren toe kan. Maar nu filosofeer ik wel erg ver door. Goed, dadelijk eerst nog Anki.
Maar ja, in aanvulling op mezelf, dan moet leerlingen en studenten wel op deze technieken wijzen. Goed dat dat nu gebeurt. Had ik ook wel gewild toen ik met mijn studie begon. Toen was die studieles aardig weggezakt.
Leuke anekdote van die havlot. Nooit eerder gehoord. Dat we via het overbekende ‘stampen, stampen, en nog eens stampen’ kort voor de examendatum een voldoende resultaat kunnen halen is een feit, maar het heeft alleen zo weinig zin als de opgedane kennis net zo snel weer is verdwenen. Daarom denk ik inderdaad ook dat leerkrachten hier veel meer aandacht aan zouden moeten geven. Als er vooraf meer tijd wordt vrijgemaakt om leerlingen goed te leren leren, dan betaalt zich dat later dubbel en dwars terug. De vraag is natuurlijk hoe het zo aansprekend mogelijk over te brengen aan de leerlingen zodat ze er ook gebruik van maken. Anders is het verspilde tijd en moeite.