Donderdag, 20 december 2018

Vandaag vroeg op om te controleren hoe laat ze een nieuwe TV komen bezorgen. Om zeven uur in de ochtend zou ik daarover een mailtje ontvangen met het geplande tijdstip. Waarom niet gewoon de dag ervoor, zo vroeg ik me af. Maar daar had ik niets over te zeggen.

Er zou ook een sms-tje om drie uur ’s nachts verzonden worden. Toen ik tegen een uur of vijf wakker werd met een volle blaas maakte ik van de gelegenheid gebruik om te checken of er al enige duidelijkheid was over het tijdstip van bezorging. Helaas, ik kon geen sms vinden. Ook niet met bril. Dan maar weer terug naar bed en de wekker op vroeg ontwaken gezet.

De mail was wel keurig op tijd. En de geplande bezorging ook. Ik kon de ploeg al vanaf acht uur verwachten. Dat het uiteindelijk half negen werd kwam me niet slecht uit. Zo kon ik toch nog op mijn gemak van een ontbijt genieten en de boel een beetje opruimen zodat ze er goed bij konden.

Ik had gister alles al afgekoppeld en meteen de nieuwe digitenne box klaargezet zodat ze die ook konden installeren. Hoefde ik dat mooi niet zelf te doen. KPN had me al in een vroeg stadium verschillende mails gestuurd dat ik haast moest maken met het aanvragen van deze nieuwe box, want in januari zou de huidige niet meer werken omdat er frequenties gewijzigd gingen worden.

Midden november had ik daaraan gevolg gegeven en het pakketje vervolgens opzij gezet om het tijdens de kerstvakantie eens nader te bekijken. Niet lang daarna begon KPN me opnieuw te bestoken met mails, ditmaal om me dringend te verzoeken de nieuwe box te installeren. Want… Ja, ja, vulde ik automatisch aan, in januari, etcetera. En deed verder niets anders dan de mails te deleten.

Nu was het tijd om het pakketje met de nieuwe box tevoorschijn te halen. Oh ja, in de tussentijd had ik ook nog een envelop gekregen van KPN, met daarin een retourenvelop om de insteekkaart van mijn huidig abonnement terug te sturen. Die had ik niet meer nodig met mijn nieuwe digitenne box. Ook die envelop lag netjes te wachten op de dag van vandaag.

In het pakketje zat inderdaad een nieuwe setup box. Maar geen antenne. Blijkbaar moest ik niet langer de oude insteekkaart blijven gebruiken maar wel de oude antenne. Die ik gister al had afgekoppeld en opgeruimd. Werk voor niets. Afijn, teruggevonden en teruggeplaatst. En samen met de nieuwe setup box aangesloten aan de nieuwe TV. Tijd voor de bezorg- annex installatieploeg om de zenders te op te zoeken.

Of ik misschien de handleiding bij de hand had. Vanzelfsprekend. We begonnen samen te lezen. Na een korte uitleg volgde een waarschuwing. Let wel, op de handleiding die netjes opgevouwen al die tijd in een afgesloten pakketje had gezeten waarop aan de buitenzijde geen enkele vermelding was aangebracht dat enige haast geboden was om een en ander snel aan te sluiten. De mails van KPN (die ik later uit mijn digitale prullenbak opdiepte om ze nader te bestuderen) hadden dat ook niet expliciet vermeld.

Wat was namelijk die waarschuwing? Wel, om binnen een week na ontvangst de setup box te installeren en te activeren. Inmiddels had ik het pakketje al enkele weken in bezit.

Ik koos ervoor niets te zeggen maar af te wachten wat de installatieploeg zou ondervinden tijdens het zoeken van de zenders. Geen enkel probleem, zo bleek al snel. De zenders kwamen netjes een voor een tevoorschijn op het zenderoverzicht. Loos alarm van een misleidende waarschuwing. Niet veel later was iedereen weer verdwenen en mocht ik zelf de geluidsinstallatie aansluiten. Dat viel buiten de service en in eerste instantie ook buiten mijn technische capaciteiten. Maar dat is een ander verhaal.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *