Donderdag, 29 januari 2015

Hardnekkig virus

Al weer vele jaren host ik mijn blog bij one.com en heb daar eigenlijk nooit veel over te klagen gehad. Het instap abonnement was niet al te duur, de installatie procedure ging me makkelijk af en eenmaal online bleef dat meestal ook wel zo. Ik heb er daarom helemaal geen probleem mee om zo af en toe vrienden of bekenden door te verwijzen als ze op zoek zijn naar webhosting. Datzelfde heb ik ook gedaan toen de site van mijn Inge op een gegeven moment overgezet moest worden. Zij was al een tijd niet meer tevreden over de support die ze kreeg bij haar toenmalige webhoster en wilde er weg. Omdat ik zelf zoals gezegd goede ervaringen had bij one.com was de keuze snel gemaakt.

Ik denk een jaar of wat geleden ging haar site voor het eerst uit de lucht. Door one.com zelf gedaan. Want het bleek dat haar site gehackt was. We kregen een uitgebreide instructie wat te doen en het lukte me om alles te herstellen. Een paar maanden later was het weer raak. Opnieuw offline gehaald, instructies gekregen en via de chat met hulp van de supportdesk weer hersteld. Na een periode van betrekkelijke rust waarin ik dacht dat het nu toch echt verholpen was kregen we plots weer bericht dat de site gesuspendeerd was (althans, zo stond het in de mail). Volgens de inmiddels al vertrouwd aanvoelende richtlijnen was ook dit euvel na enkele uren verholpen.

Alleen blijft het maar terugkomen. Iedere dag is het angst en beven of het noodlot die dag zal toeslaan. Is het weer zover, dan kan ik alles laten vallen omdat Inge redelijk afhankelijk is van haar site. Tot nu toe is het gelukkig nog niet voorgevallen dat haar site plat ging terwijl ik voor het werk naar het buitenland was. Dat zou een kleine ramp zijn.

Het vreemde is wel dat haar andere site (met hetzelfde thema en dezelfde plugins, en dus ook bij one.com) geen enkel probleem heeft. Ik heb daarom al hele stukken van de ‘gezonde’ site gekopieerd naar de andere. Het mag allemaal niet baten. De helpdeskmedewerkers van one.com doen wat zij kunnen maar zij komen er ook niet uit. Hun taak bestaat eruit dat zij zich voornamelijk richten op het ‘cleanen’ van de besmette site, en wanneer dat in hun ogen goed is gaan zij over naar de volgende wachtende in de rij. Ik kan hen weinig verwijten want het is me nog geen enkele keer overkomen dat ze niet de tijd namen om me uit de brand te helpen.

Waar ik nu naar op zoek ben is natuurlijk een lange termijn oplossing. Ofwel een compleet nieuwe installatie bij one.com wat hopelijk het besmette gedeelte weet te elimineren. Ofwel een overstap naar een andere webhoster. Eigenlijk zie ik tegen allebei op omdat ik wanneer de site online is en alles onder controle lijkt, ik veel liever met iets anders bezig ga.

Net als nu. Nadat ik er een half uur geleden eindelijk in geslaagd ben om voor de zoveelste keer de klus weer te klaren. Met een ander thema weliswaar want de oorspronkelijke die we al vanaf het begin gebruiken geeft ineens vreemde foutmeldingen. Dat gaat iemand hier in huis niet blij maken…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *