Geen commentaar
Eigenlijk bezoek ik nooit de website van Copyblogger. Vaak genoeg zie ik het blog ergens aangehaald worden of een artikel via een RT in mijn twitter tijdlijn voorbij komen. Echter nadat ik er een paar keer had rondgekeken kwam ik al snel tot de conclusie dat ik niet helemaal in hun doelgroep viel. Waarbij gezegd moet worden dat die conclusies bij mij soms nogal arbitrair willekeurig tot stand komen. Hoe de wind waait, zullen we maar zeggen.
Deze avond waaide de wind zodanig dat ik toch weer eens op het blog terecht kwam, en wel hierom: Why we’re removing comments on Copyblogger. Oftewel, ik werd aangetrokken door de prikkelende titel die mij misschien wat onderbouwing kon geven om eventueel iets vergelijkbaars te doen. Met de nadruk op ‘eventueel’.
Nieuwsgierig begon ik te lezen:
If you’ve been running your own blog for awhile, you probably noticed that comments started to become less frequent when Facebook and Twitter really started to come into their own.
Het is een bekend fenomeen. Bij #blogpraat zie ik het ook regelmatig voorbij komen. De vraag is dan steevast hoe je er voor kunt zorgen dat je de reacties die verspreid over het internet betrekking hebben op je blogpost alsnog op je site kunt krijgen. Maar waarom? Accepteer dat de discussie niet noodzakelijk onder je blogpost hoeft plaats te vinden. Zie het juist als een verrijking omdat op deze manier de kans bestaat dat een grotere groep mensen bekend raakt met jouw blogpost en komt lezen. Aldus Sonia Simone.
En ze gaat nog een stapje verder:
Something I’ve often noticed over the years is that many of our readers put a lot of thought and care into their comments here on Copyblogger.
[…]
And here’s the thing: This might not be the right place for that.
If you’re going to put the work in to articulate your thoughts, to make an intelligent argument, and to bring something fresh to the conversation … you should be putting that work into your site, not ours.
De boodschap is duidelijk. Schrijf zelf een nieuwe blogpost op je eigen site in plaats van een uitgebreid commentaar. En link de twee aan elkaar. Iets waar ik wel wat in zie. Althans voor de reageerders die een meer langere reactie in gedachten hadden (en een eigen blogsite hebben).
Even een kort terzijde: Wat ik me nu trouwens wel afvraag is het volgende: wanneer je de mogelijkheid tot reageren uitzet en iemand schrijft een nieuwe blogpost met een link naar die van mij, zie ik dan wel de pingback? Of wordt dat ook beschouwd als een reactie, en dus uitgesloten? Wie het weet mag het hieronder zeggen (zolang ik de mogelijkheid tot reageren tenminste nog niet geblokkeerd heb).
Een laatste reden die genoemd wordt om het reageren uit te sluiten is de overweldigende hoeveelheid spam die op ons af komt. Hoe vergevorderd de techniek ook mag zijn door het merendeel van deze niet-gewenste reacties af te vangen, de spammers blijven altijd in het voordeel en weten geregeld nieuwe manieren te vinden om de blogger lastig te vallen. Ik had er onlangs zelf weer eens mijn handen vol aan. Zonde van de verloren tijd die beter aan bloggen besteed had kunnen worden.
Recapitulerend. Zou het iets voor mij zijn?
Ik weet het niet. Zoveel reacties krijg ik niet (spam buiten beschouwing gelaten). Ook geen negatieve trouwens (iets waar in het Copyblogger artikel niet bij wordt stilgestaan, of zouden ze dat onder spam scharen?). En verder heb ik ook niet het idee dat ‘de discussie’ zich verplaatst heeft naar andere plekken op het internet.
Als ik het al zou doen, dan zou het eerder uit gemakzucht zijn. Omdat ik me altijd verplicht voel om ook weer te reageren op de reacties. En misschien is het ook wel een service naar de lezer. Hoeft die zich niet in te spannen om een reactie te verzinnen terwijl er gewoonweg niet zo heel veel te reageren valt.
Wat denken jullie? Verdient het voorbeeld van Copyblogger navolging? Laat het me weten door niet te reageren.
Geef een reactie