Op woensdagavond 8 februari trof ik bij thuiskomst tussen alle post ook een briefje aan van Bas. Voor wie niet op de hoogte is, Bas werkt bij postnl. En dat is geen tikfout. Het moet echt postnl zijn. Daarna volgt die punt om aan te geven dat het einde van de zin bereikt is. Niet dat je denkt dat er een punt tussen post en nl zou moeten staan en dat ik me daarin heb vergist. Zoek je echter naar postnl op internet, dan krijg je wel met punt nl te maken achter postnl. Het ziet er dan zo uit => www.postnl.nl waarbij ik er meteen voor kies om de zin te laten doorlopen anders zou ik alsnog een punt achter postnl.nl moeten zetten wat weer voor verdere verwarring zou zorgen.
Bas dus.
Nu wist ik ook niet dat Bas voor postnl werkte, maar hij had het voor de zekerheid onder het briefje gezet dat hij bij ons door de brievenbus had geduwd. Het briefje zelf gaf aan dat Bas geprobeerd had één of meerdere pakketten bij ons af te leveren cq op te halen, maar wij waren niet thuis:
Bas was zo vriendelijk geweest om de optie aan te kruisen die voor ons het meest voor de hand zou liggen: inloggen op www.postnl.nl/ontvangen om aan te geven wanneer de zending alsnog bezorgd zou kunnen worden. Dat moest vóór 22.00 uur gebeuren. Helaas las ik dat pas een tijd daarna. Maar geen nood, wanneer men online geen afspraak maakte, dan zou de zending de eerstvolgende dag opnieuw aangeboden worden. Dat zou dus donderdag worden. Grote kans dat Bas opnieuw voor een gesloten deur zou komen te staan.
Ik vroeg nog aan mijn vrouw of zij een pakketje verwachtte, want ikzelf meende niets in bestelling te hebben. Dat bleek niet het geval te zijn. We lieten het aldus op zijn beloop.
Vandaag, zaterdag 11 februari zag ik het briefje weer op de tafel liggen. Bijna tegelijkertijd schoot me te binnen dat ik wel degelijk op een pakketje zat te wachten. Namelijk het boek Atlas Shrugged, van Ayn Rand. Ik had het besteld naar aanleiding van een blog door Jacob Jan Voerman. De bestelling was geplaatst bij bol.com en mijn account staat nog gekoppeld aan een email-adres dat ik zelden gebruik. Bij het checken van mijn email zag ik twee berichten m.b.t. de levering van het boek.
Allereerst een bericht op donderdag 9 februari (dus de dag dat Bas een tweede poging tot bezorging zou gaan doen) dat het boek overgedragen was aan postnl.
Vervolgens een tweede bericht op vrijdag 10 februari (de dag nadat Bas misschien een tweede poging had gedaan) dat het pakket helaas niet afgeleverd kon worden.
In de mail stond gelukkig een link naar postnl om via het 3S nummer de zending te kunnen traceren. Omdat ik nu toch wel nieuwsgierig was geworden waar mijn pakketje uithing, klikte ik op de link.
Tot mijn verbazing gaf de website aan dat de zending op vrijdag 10 februari was afgeleverd.
De vraag was alleen waar. Bij wie? Zeker niet bij ons, want wij waren zowel op donderdag als op vrijdag niet thuis geweest. En tussen alle post die op die dagen was bezorgd zat geen boek. Ook geen nieuw briefje van Bas waar hij het boek dan wel had afgeleverd. Kon het zijn dat het boek netjes was afgeleverd bij het postkantoortje in de kantoorboekhandel in ons winkelcentrum? Boodschappen moest ik nog doen. Een kleine moeite om daar even te gaan kijken. Een uurtje later was ik vele boodschappen rijker, maar een illusie armer. Bij het postkantoor wist men van niets.
Weer thuis had mijn vrouw nog een ingeving die ik, om alle opties af te kunnen strepen, serieus heb genomen. Ik heb de hele voortuin doorgespit (wat niet meevalt bij deze bittere kou met vorst in de grond) op zoek naar het boek. Want een aantal weken geleden lag er een briefje (deze keer niet van Bas) in de hal dat de postbode zo vriendelijk was geweest om een pakket (met persoonlijke dossiers) bij de voordeur achter te laten. En inderdaad, dat pakket stond toen buiten tegen de voorgevel geparkeerd. Maar deze keer niet mijn boek. Nergens te vinden.
Totdat de buurman voorbij kwam. Toen hij uitgelachen was om mijn antwoord op zijn vraag wat ik met dit weer in de tuin aan het doen was, gaf hij het verlossende woord. Het boek was bij hem afgegeven. Alleen was Bas vergeten om dat aan ons te laten weten.
Eind goed al goed.
Of zal ik toch nog een klein klachtje richting postnl sturen? Wat vinden jullie?
Geef een reactie